بانوی بی نشان
X
تبلیغات
رایتل

زن در نظام آفرینش

قال الله عزوجل و من کل شیء خلقنا زوجین لعلکم تذکرون –سوره ذاریات آیه 39


هر موجودی از موجودات را ما جفت آفریدیم تا شما متذکر قدرت خداوند باشید .

زوجیت عمومی:

قانون کلی زوجیت در عالم خلقت همه موجودات ریز و درشت سنگین و سبک موجودات مادی و مجرد ،روح و جسم را شامل می شود بیان فوق یک جهت از جهات گوناگون معجزات قرآنی است ،قرآن در زمانی این بیان را به جهانیان عرضه داشت که بسیاری از مردم دنیا از قانون زوجیت عام بی اطلاع بودند و حداکثر در آن دوران زوجیت را در انسان و حیوان مشاهده می کردند .
 
-برای توجه بیشتر خوانندگان گرامی آیه شریفه 36 سوره یس را نیز یاد آور می شویم که قرآن کریم می فرماید:سبحان الذی خلق الازوج کلها  مما تنبت الارض و من انفسهم و مما لا یعلمون –پاک ومنزه است خدایی که از آنچه می رویاند و نیز از خود شان واز آنچه نمی دانند همه را جفت (نر و ماده) خلق کرده است.
 
این آیه در پایان جمله و مما لا یعلمون را دارد که شامل همه موارد دیگر است و بخوبی حاکی است که آفرینش موجود ات اعم از انسان و آنچه از زمین می روید .و آنچه را که دیگران نمی دانند همه از قانون زوجیت عمومی برخوردارند. .زمانی درک این حقیقت روشن تر می شود که بدانیم نظریه و قانون زوجیت عمومی در گیاهان بصورت علمی توسط یک گیاه شناس سوئدی در قرن هیجدهم میلادی کشف گردیده است در حالی که قرآن قرنها قبل این سخن را با صراحت و با روشن ترین بیان طرح نموده است .
 
برای ذکر نمونه خوب است بدانیم حتی در اتم که ریزترین واحد ساختاری کشف شده در موجودات است بطوری که قطر متوسط آن را یک ده میلیونیم میلیمتر محاسبه می کنند و در یک قطره آب بیش از تعداد جمعیت روی زمین اتم وجود دارد همان ذره اتمی نیز از دو واحد کوچکتر الکترون و پروتون تشکیل شده است بصورتی که الکترون با سرعت بسیار زیاد برگردد پرتون چرخش دارد .مثلا" در اتم اورانیوم در هر ثانیه سرعت چرخش به 164/201 کیلومتر می رسد و جریان جفت بودن آن به کیفیتی است که الکترون دارای بار منفی است و پروتون دارای بار مثبت می باشد.
 
آری –موضوع جفت بودن موجودات جهان یکی از دلایل خداشناسی است که حکمت و قدرت خداوند عالم را ثابت می کند (لعلکم تذکرون )
 
در مجموع مخلوقات آفرینش خلقت انسان –زن ومرد –از برجستگی ویژه ای برخوردار است (و خلقناکم ازواجا" سوره نبآ آیه 8) ما شما را جفت آفریدیم سخن فصیح و بلیغ قرآنی است .
 
بنابراین در دیدگاه اسلامی با ساده ترین زبان وحی با قاطعانه ترین سخن خلقت زن و مرد بعنوان آفرینش جفت ذکر شده است این سخن در چندین جای قرآن کریم وجود دارد –(به کلمه ازواج مراجعه شود)
 
زوجیت آفرینش زن و مرد برای اهداف عالی آفرینش:
 
برای درک حقیقت و هدف عالی از آفرینش زن ومرد بصورت جفت ،جفت، کافی است به آیه کریمه 21 سوره روم توجه نمایید .
و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده ورحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون .
 
از نشانه های حکمت و قدرت خداوند آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی آفریده است که تا با آن آرامش و انس پیدا کنید ودر میان شما محبت و مهربانی بوجود آورده است و در این موضوع برای متفکران علائم قدرت وحکمت الهی پدیدار است.
 
نکات فراوانی در این آیه بعنوان معارف بلند قرآنی وجود دارد که فقط به بخشی از آنها اشاره می کنیم از جمله :
 
الف-در این آیه از زن ومرد با تعبیر ازدواج و جفت تعبیر شده است ولی پس از آن عنوان انس و الفت و محبت ذکر شده است لذا اگر به نحوه ارتباط دو چیز که با هم یک جفت را تشکیل می دهند توجه کنیم همانند دو قطعه متفاوت مانوس که با محاسبه مخصوصی تناسب و توازن دارند تا بتوانند با هم پیوند و ترکیب داشته باشند تا هدف مطلوب حاصل آید خالق قادر عالم در خلقت زن و مرد تفاوت جسمی و روحی و احساسی قرار داد اما آنها را بطور متوازن و هماهنگ بوجود آورد که میان آنها تجاذب (جذب یکدیگر) حاصل آید و پیوند مستحکم آنها موجب انس و الفت و وحدت و آرامش گردد.
 
ب- این تناسب و الفت کار بقاء نسل را نیز تضمین می نماید به کیفیتی که فرزندان بدنیا آمده خود مایه آرامش وجود والدین می گردند.
 
ج- تفاوت وجودی زن و مرد نه تنها موجب دفع یکدیگر نمی شود بلکه هر یک مکمل دیگری است بنابراین هر نوع حرکات دفعی بر علیه یکدیگر بر خلاف هدف آفرینش از زن و مرد است .
 
آیا زن از دنده چپ مرد آفریده شده است؟
 
با کمال تاسف نظریه هایی در بین بعضی از مردم رواج پیدا کرده است که قطعا" مطابق نظریه قرآنی و حقیقت آفرینش وجود زن نیست برای توجه دقیق تر خوب است متن آیه اول سوره نساء را یکبار دیگر قرائت نمایئد که می فرماید :یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا"  کثیرا" و نساء....
 
سخن در این است که مفهوم و خلق منها زوجها چیست ؟
 
آیا می توان گفت که خداوند زوج حضرت آدمئ(همسر او یعنی حوا) را از دنده او خلق کرده است یا اینکه باید گفت که خداوند حوا را از جنس آدم آفریده است؟
 
در این رابطه بسیاری از مفسران بزرگ همچون شیخ طوسی و شیخ طبرسی و سید بحرانی و علامه طباطبایی جمله و خلق منها زوجها را چنین معنی کرده اند که خداوند از جنس حضرت آدم برای او جفتی آفرید در حالی که نوعا" مفسران اهل سنت ،جمله و خلق منها زوجها را بمعنی خلق کرد از قطعه ای از بدن آدم دانسته اند و آن قطعه را دنده آدم می دانند و حتی مفسرانی همچون طبری و فخر رازی و محمد عبده حوا را از دنده چپ آدم خلق شده است ذکر کرده اند و در تفسیر مراغی جلد 4 از بخاری بیانی دارد که خلقت حوا مانند آدم بطور مستقل نیست وحوا از دنده ای که خلقتا" کج است آفریده شده است و حتی در بعضی بیانات دنده چپ  هم ذکر شده است .
 
این نظریه رفته رفته در نظر بسیاری ها حتی در اشعار فارسی رسوخ کرد و نظامی می گوید که :
 
زن از پهلوی چپ گویند برخاست  مجو از جانب چپ جانب راست
 
(برای دریافت توضیحات بیشتر به کتابهایی که در خصوص خلقت زن نوشته شده است از جمله جایگاه بانوان در اسلام آیت الله  نوری همدانی مراجعه کنید)
 
نکته قابل توجه آنست که نظریه خلقت زن از دنده چپ آدم مورد پذیرش نیست و یک نظریه مورد تردید است این نظریه را شخص زراره که یکی از راویان جلیل القدر است از حضرت امام صادق (ع) سوال کردند و عرض کرد یا بن رسول الله جمعی از مردم که در اجتماع ما زندگی می کنند می گویند خداوند حوا را از دنده چپ حضرت آدم (ع) آفریده است امام صادق(ع) فرمودند سبحان الله خداوند بزرگتر از آن است آیا کسی که این طور می گوید عقیده او آنست که خداوند قدرت نداشت برای آدم همسری از غیر او بیافریند .
 
آنگاه امام صادق(ع) بصورت مشروح جریان آفرینش حوا را از جنس گل پس از خلقت آدم ذکر می نماید وکیفیت رسیدن آدم و حوا را تشریح می کند (من لا یحضره الفقه ج 3 ص 379 و علل الشرایح ج 1 باب 17 )
 
روایات نقل نشده از امام باقر (ع) و امام صادق(ع) در کنار آیه اول سوره نساء معارف ارزشمندی را بیان می دارند که می توان نمونه هایی را ذکر نمود .
 
1-نظریه خلقت حوا از دنده چپ آدم صحیح نیست و آفرینش زن نیز همچون آفرینش مرد بدیع و مستقل است.
 
2- مقتضای طبیعت خلقت زن و مرد آن است که مرد بطرف زن برود و از او خواستگاری کند و این خود یک نوع احترام و تکریم به جنس زن است.
 
3-آغاز سوره نساء با سفارشی به تقوا شروع شده  بنابراین بنیان خانواده باید بر تقوا باشد.
 
4-خلقت و تربیت انسان بدست خداست پس پروا و اطاعت هم باید از خداوند باشد .
 
5-همه انسانها از یک نوعند پس هر نوع تبعیض نژادی و اقلیمی ممنوع می باشد (خلقکم من نفس واحده)
 
6-زن و مرد در آفرینش وحدت دارند وهیچکدام از نظر جنسیت بر دیگری برتری ندارند .
 
7-تعلیم معارف دینی یکی از بهترین مهریه در ازدواج است که خداوند مهریه حوا را تعلیم معارف قرار داده است .
 
8-رعایت تقوا و اجرای انس و الفت در معاشرت در زندگی مقدم بر گرایشات جنسی است .
 
زن در دیدگاه اهل بیت (ع):
 
در جهت تبیین جایگاه زن در دیدگاه اسلامی بویژه از نگاه حضرات معصومین (علیهم السلام) چند روایت کوتاه ذکر می گردد.
الف:رسول گرامی اسلام حضرت محمد بن عبداالله (ص) فرمودند:خیر اولادکم البنات (بهترین فرزندان شما دختران هستند)-(سفینه البحار ج 2 ص 684) این جمله کوتاه بدون شرح و توضیح تمام هدف را بیان می کند .
 
ب:حضرت رضا (ع) فرمودند:ان الله تبارک و تعالی علی الاناث ارق منه علی الذکور :یعنی خداوند بر زنان مهربانتر است تا مردان –(وسائل الشیعه ج 15 ص 104)
 
ج:حضرت صادق (ع) فرمودند : اکثر الخیر فی النساء – یعنی خیر و برکت بیشتر بر محور وجود زنها می چرخد (وسائل الشیعه ج 14 ص 11)
 
روایتهای ذکر شده بخوبی گویای موقعیت وجودی زن در دیدگاه مکتبی و اسلامی است خصوصا" با در نظر گرفتن شانی که خداوند در زنان برای تکمیل وجود انسان در زندگی مشترک قرار داده است و می فرماید: هن لباس لکم،آنان (زنان) پوشش برای شما هستند ،با عنایت به چنین موضعی است که زن ومرد با رعایت ضوابط و حقوق متقابل می توانند خانواده متعادل و بلکه خانواده متعالی را تشکیل دهند و در موفقیت یکدیگر نقش آفرین باشند .
 
زنان در حکومت مهدی موعود(عج):
 
نقش زنان در حکومت ولی عصر (عج) به چهار دسته تقسیم شده است :
 
1-حضور 50 زن در جمع تعداد 313 نفر یاران ولی عصر (عج) در هنگام ظهور آن حضرت از امام باقر (ع) روایت  است که فرمودند : بخدا سوگند 313 نفر می آیند که 50 نفر از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد ...(بحار الانوار ج 52 ص 534)
 
2- 400 بانوی آسمانی برگزیده که خداوند آنان را در آسمان ذخیره کرده و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی (ع) به زمین می آیند(معجم الامام المهدی ج 1 ص 534)
 
3- رجعت بعضی از زنان به برکت امام زمان (عج) در بسیاری از منابع معتبر اسلامی اسم تعداد 13 نفر از زنان قید شده که رجعت می کنند و کارشان در لشکر ولی عصر(عج) مداوای مجروحان و بیماران می باشد (دلائل الامامه ص260)
 
4- بانوان منتظر ،چهارمین گروه از زنان پرهیزگاری می باشند که با آمادگی کامل برای پذیرش حکومت حضرت مهدی موعود(عج) به انتظار فرج بسر می برند و با افکار انحرافی و فساد اخلاقی در اجتماع مبارزه می نمایند.
 
ابعاد گوناگون شخصیت فاطمه زهرا(س):
 
شخصیت فاطمه زهرا (س) با امتیازات فراوان اکتسابی آن وجود مبارک به اندازه ای در کتب شیعه و سنی تشریح و تبیین شده است که نیازی به ذکر منابع خاص نیست و البته در موضوعات گوناگون فردی  اجتماعی و سیاسی برجستگی دختر رسول اکرم (ص) مشهود است لیکن بصورت فهرست نمونه هایی از آن دریای فضایل را بقرار ذیل ذکر می نمائیم :
 
1-  فاطمه(س) کوثر و پاره تن رسول خداوند است (بضعه منی)
 
2-  فاطمه(س) سرور زنان عالم است (سیده نساء العالمین)
 
3-  فاطمه(س) قبل از همه وارد بهشت می شوند
 
4-  رضای فاطمه(س) رضای خدا و غضب فاطمه(س) غضب خداوند است
 
5-  فاطمه(س) در روز قیامت هم خانه رسول خدا است و با او در زیر قبه عرش می باشد
 
6-  فاطمه(س) ثمر شجره طوبی و میوه درخت وجود پیامبر است
 
7-  بدن فرزندان فاطمه(س) بر آتش حرام است
 
8-  فاطمه(س) وجود متمثل نیکی بلکه بزرگتر از عین نیکی است
 
9-  محبان و. دوستداران فاطمه(س) در بهشتند
 
10-  فاطمه(س) ام ابیهاست(شهرت فاطمه در مدینه به ام ابیها مورد قبول شیعه و سنی است)
 
بهترین تناسب نامگذاری روز زن :
 
میلاد فاطمه زهرا (س) که میلاد کوثر رسول خداوند است و با وجود اوست که سلسله خیر کثیر  به جامعه رسیده است  و از طرفی علیرغم کوتاهی عمر بزرگترین بانوی آفرینش ،نورانیئت وجود او آسمان و زمین را منور کرده و در شرایط عادی زندگی در هنگام نماز آنگاه که در محراب می ایستاد نور از وجود او ساطع می شد و در درون منزل به اقرار همسر پیامبر (ص)از نور صورت او اهل خانه امور متعارف خیاطی و بافندگی را در شب بدون نیاز به چراغ انجام می دادند ،بهترین زمان و مناسب ترین وقتی است که زنان جهان خاصه  زنان مسلمان مفتخر به گرامیداشت مقام مادر و روز زن باشند بدین لحاظ بر خود می بالیم و میلاد دخت نبی گرامی اسلام یعنی فاطمه زهرا (س) را به زنان عالم بویژه مادران و زنان و دختران جوامع اسلامی تبریک می گوییم وسفارش می کنیم که با شناخت بیشتر از ابعاد وجودی شخصیت حضرت زهرا (س) مفتخر باشند که برترین بانو را به الگویی برگزیده اند اما تلاش  وافر لازم است تا این بانوی شایسته و معصومه و پاکدامن را به جهانیان معرفی نمایند.
 



ساخت کد موزیک آنلاین

ساخت کد موزیک آنلاین